Lesbo Lesta

Otsikosta huolimatta minä en määrittele itseäni lesboksi. Olen toki nainen parisuhteessa naisen kanssa, mutta oikeampi sana kuvaamaan minua voisi olla queer. Lestadiolainenkaan en enää ole, mutta olen kuulunut perheeni kautta tähän yhteisöön kaksikymmentä vuotta. Nykyään olen ihan tavallinen luterilainen.

Suojatakseni itseäni ja läheisiäni kirjoitan anynyymisti. Tässä blogissa esiinnyn nimellä Johanna ja tyttöystävästäni käytän nimeä Maria. Opiskelen tällä hetkellä sosiaalialaa, yritän pitää pääni kasassa ristitulituksessa ja keskittyä asioihin, jotka tekevät minut onnelliseksi.

sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Saanko kihlalahjaksi onnitteluja vai pettymystä?



Yksi tapahtuma, joka johti tämän blogin luomiseen oli siskoni kihlautuminen jokin aika sitten ja siitä aiheutunut kaikenlainen pohdiskelu minussa.

Tiesin, ettei siitä tule helppoa, käynti kotona harvoin on ollut. Tiesin myös, etteivät käynnit kotona siitä helpotu, että jätän väliin perheen tapahtumia ja siten erkaannun porukasta entisestään. Nyt oli vuorossa pikkusiskoni kihlajaiset. Se teki tilanteesta tavallista vaikeamman.
Jo vuosia äitini on odottanut, että saisi saattaa lapsensa turvalliseen avioliittoon - ja siinä sivussa laitella juhlaruokia ja kutsua sukua ihailemaan, miten hyvin meidän lapset pärjäävät. Äidillä on siskojensa kanssa sisarellista kilpailua ja oletan, että äiti toivoo pääsevänsä isänsä suosioon vaikkapa nyt lastensa kautta. Tietysti äiti oli onnensa kukkuloilla heti, kun sai tiedon kihlauksesta ja suorastaan hullaantui kihlajaisjuhlan alla. Leipomuksia ilmestyi kaappeihin, niitä tehtiin monta erää ja maisteltiin. Siskoni on hyvä tyttö ja ansaitsi kaiken tämän hehkutuksen ja hössötyksen. Siskoni on käy töissä, pitää leipomisesta ja on sisustanut kotinsa kauniisti. Tottakai minäkin halusin onnitella siskoani. Ostin lahjankin ja kirjoitin kortin. Matkustaminen paikan päälle ei suuremmin innostanut.  Työn vuoksi matka rajautui perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. Ei heti tunnu satasen arvoiselta matkalta – varsinkaan, kun kilometrit taittuvat bussinpenkkiin ahtautuneena. Kun en keksinyt tämän parempaa tekosyytä, lähdin kumminkin matkaan.
Juhlissa touhusin keittiöllä ja sain siskoltani huudot, kun en ollut ryhtynyt valokuvaajaksi siinä sivussa. Vieraita tuli paikalle paljon. Mummo, jo huonokuntoinen pappa ja isoisä olivat kaikki paikalla. Tuli kummit, veljet ja lapsuuden kaverit. 

Jokaiset hymyilevät kasvot saivat minut voimaan huonommin. Minä hymyilin takaisin työpaikalla opettelemallani maskilla. Suupielet voi aina vetää ylöspäin, mutta aito hymy lähtee silmistä. Smizing, kuten Tyra Banks sanoo. Kaikki nämä ihmiset halusivat näyttää siskolleni ja hänen miehelleen hyväksyntänsä. Hehän elävät juuri niin kuin heiltä odotetaan. Turvallisesti, tutusti, saman kaavan mukaan kuin muutkin. Minä taas? Minä olen jo nyt kummajainen, kun olen esiintynyt jokaisessa sukutapahtumassa yksin muiden pariutuessa yksi toisensa jälkeen. Isoisäkin asioista tietämättömänä avasi keskustelua, vitsaillen tietysti ja pahaa tarkoittamatta Miten siinä niin kävi Johanna että sisko pääsi edelle. On minulla kumppani, mutta siitä tietää harva ja asian hyväksyy niistäkin vain muutama. Ja olisin tämän kumppanin halunnut kihlatakin jo kauan sitten. Sormusta en ollut saanut, vaikka eihän se koskaan olisi sama asia, oli timantti kuinka iso tahansa. Se tosiasia, etten koskaan olisi siskoni lailla tällaisten juhlien keskipisteessä oman rakkaani rinnalla, tuntui kuin sydämeni olisi heitetty jätesilppuriin. 

Olen usein miettinyt, mitä vanhempani ehkä sanovat, jos joskus ilmoitan kihlauksestani. Tuleeko ideoita kakusta, jota juhlaan voisi tehdä vai keittävätkö edes kahveja? Ja muut sukulaiset, kukahan mahtaisi vastata kutsuun? Niin surullisia kuin nämä ajatukset olivatkin, pahimmalta tuntuivat isoisän sanat. Hän on vanhoillinen ja jämäkkä mielipiteissään. Olen täysin varma, ettei hän hyväksyisi lesbosuhdetta sen enempää kuin vanhempanikaan. Sanoisi ehkä kuten isäni: Kuule mietippä vielä. En ole koskaan ollut läheinen isoisäni kanssa. Olen ollut nuori, ujo tyttö enkä ole keksinyt puhuttavaa. Mutta olen ihaillut isoisääni aivan pikkulapsesta saakka. Isoisä on ollut sankari: vahva, älykäs ja ihan mahtava. Suuri idolini ei ehkä tulisi kihlajaiskahveilleni, ei häihinkään. Mietin sitäkin, olisiko parempi jättää asia kokonaan kertomatta hänelle. Pitäisikö laittaa kaikki haaveet kihlauksesta jäähylle, kunnes isoisä on kuollut tietämättä, että yksi hänen lapsenlapsistaan on niin paha? 
Kysyn, miksi kenenkään tarvitsee ajatella tällaista. Se on niin väärin, mutta minulle niin todellista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti