Syynä nihkeisiin väleihin perheeni kanssa ei luultavasti ole
pelkkä seksuaalinen suuntautumiseni. Olen aina ollut oman tieni kulkija. En
todellakaan tiedä, mikä minussa on niin kummallista tai mitä olen tehnyt väärin.
Onhan sekin mahdollista, että minulla on vain ollut huono tuuri. Joka
tapauksessa minusta on tullut yksinäinen susi. Pelkään pahoin, että
tähänastisen historiani läpikäyminen tekee pitkän ja surullisen tarinan. Sen
kertominen kuitenkin on minusta tärkeää.
Minulla on vähän muistoja varhaislapsuudestani, mutta
käsitykseni mukaan olin iloinen ja huoleton. Aamulla saatoin vain vetää
eriparisukat jalkaan ja juosta matkaan. Minulla ei ollut estoja. Otin vastaan
kaikki elämän ilot. Ensimmäisenä kouluvuonna sain jälki-istuntoa lumisodasta
poikien kanssa ja jouduin luokan pilkan kohteeksi, kun yllytettynä pussasin
muuan Mikkoa. Olin kuitenkin jo etääntymässä sosiaalisesta maailmasta. Ensimmäinen
muistoni yksinjäämisestä on neljän tai viiden ikäisenä. Ekaluokkalaisena
muistan halunneeni vaihtaa koululuokkaa, koska minulla ei ollut yhtään ystävää.
Leikin jonkin aikaa naapuruston tytön kanssa, mutta ei meistä sielun sisaria
tullut ja tuo kaveri löysikin parempaa seuraa. Tämän jälkeen minä kaveerasin
lähinnä muiden hylkiöiden kanssa: luokan romanitytyön ja uusien tulokkaiden,
joilla ei vielä ollut muita. Sama jatkui koulun ulkopuolella lestadiolaisten
raamattukoulussa. Niissä illoissa oli mukavaa, mutta vihasin kyydin
odottamista. Oli kurjaa seisoskella väkijoukon laidalla ja yrittää olla
itkemättä. Eriytymien syveni, kunnes aloin nähdä itseni vaihdokkaana,
kummajaisena, joka kunnon ihmisten joukossa on vain kiusaksi ja onnettomuudeksi.
Syitä sosiaaliselle eristäytymiselleni keksin kaksi. Sattui
vain niin ikävästi, että minulla on vain yksi ikäiseni serkku eikä hänkään
läheisimmästä haarasta. Huono tuuri osui myös koulun valinnassa. Kaikki
ikäiseni lestadiolaiset asuivat jostain syystä kaupungin toisella laidalla ja
kävivät luonnollisesti toista koulua. No - kaksi poikaa oli samalla luokalla,
mutta eihän se auta. Koska koulussa
luodaan lapsuuden tärkeimmät ystävyyssuhteet, jäin auttamatta ulkopuolelle. Toinen
syy on ikävä kokemus, joka suurella varmuudella traumatisoi nuoren minäni ja vaikutti
kykyyni luottaa ja ystävystyä. Esikoulussa minulla oli paras ystävä, joka
kaikeksi onneksi aloitti peruskoulun samalla luokalla kanssani. En koskaan
saanut tietää miksi, mutta ensimmäisenä koulupäivänä sain musertavan
yllätyksen. Ystäväni teeskenteli kuin ei olisi minua koskaan nähnytkään ja teki
selväksi ettei halua nähdä jatkossakaan. Jälkeenpäin olen laskenut tämän
suureksi käännekohdaksi elämässä – eikä parempaan suuntaan.
Kun kerran olin jäänyt syrjään, alkoi itseään ruokkiva
kierre. Kun jäin yksin, en oppinut sanattomia sääntöjä, joita sosiaalisissa
tilanteissa selviytymiseen tarvitaan, mikä tietysti johti pahempaan
eristäytymiseen. Olin outo. En tehnyt samoja asioita kuin muut ja käyttäydyin
väärin. Alkoi tuntua, että mitä tahansa sanonkin tai teenkin, se on väärin ja
vain syventää juovaa minun ja muun
maailman välillä.
Yläkouluun tultaessa olin jo menettänyt toivoni, että
löytäisin todellisen ystävän. Olin saanut lestakaverin, jonka luona kävin
kylässä. Kyläily oli pelaamista ja herkuttelua, syvällisiin keskusteluihin ei
koskaan päästy ja totta puhuen varoin kertomasta itsestäni liikaa. Elin jo
toisessa maailmassa. Pääsin myös mukaan luokan omituisten otusten kerhoon. Kutsuimme
itseämme itseironisesti friikkisirkukseksi. Oli mukavaa tuntea kuuluvansa
johonkin ja tulevansa hyväksytyksi. Mutta tässäkin suhteessa oli ongelmia.
Vanhempani eivät voineet sietää näitä uusia ystäviäni. En ihmettele miksi,
olihan se erikoinen joukko. Ikävä kyllä minun oli tämän vuoksi hyvin vaikeaa
viettää vapaa-aikaa uusien tovereideni kanssa. Aina löytyi syy, miksi en
päässyt kylään. Jos välttämättä halusin nähdä ainoita kavereitani, oli minun
jankutettava ja riideltävä. Jatkuvan väittelyn vuoksi vanhemmat ja sisarukset alkoivat
sanoa minua itsekkääksi. Sinä Johanna
olet semmoinen narsisti… sinä et ollenkaan ajattele, miltä muista tuntuu. Jäin
monesta tilaisuudesta paitsi ja tunsin itseni ulkopuoliseksi, kun muilla oli
jaettavanaan muistoja yhteisistä tapahtumista. Toinen ulkopuolisuutta tuova
tekijä oli lestadiolaistaustani. En tiennyt mitään populaarikulttuurista.
Viisitoistavuotiaana olin nähnyt ehkä kourallisen elokuvia, en tuntenut
artisteja enkä muitakaan julkkiksia. Vaikka nykyään kuuntelen mielelläni
musiikkia ja katson telkkaria, vihaan kun minulta kysytään, mistä musiikista
pidän. Tietämättömyys on aina ollut seikka, joka leimaa minut ulkopuoliseksi. Lukiossa
friikkisirkuksen elämään tuli lisäksi mukaan alkoholi ja biletys. Siihen menoon
minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia eikä haluja lähteä mukaan. Tunsin
itseni yhä yksinäisemmäksi enkä juuri nähnyt valoa tulevaisuudessa.
Minä olin vaikeasti masentunut. Olin jo pitkään nimittänyt
itseäni vaihdokkaaksi – vastenmieliseksi eliöksi toisesta maailmasta. Nyt tietoisesti
eristin itseni kokonaan elämästä. Päätin elää zombina ja odottaa parempia
aikoja. En muista koskaan itkeneeni noina vaikeimpina aikoina tai sen puoleen
nauraneeni. Minua ei ollut.
Lukion jälkeen muutin suurempaan kaupunkiin opiskelemaan. Se
oli uusi alku. Vihdoin pääsin heräämään elämään ja miettimään niitä tärkeitä
asioita, jotka yleensä kuuluvat teinivuosiin: kuka minä olen ja mitä haluan
elämältäni. Asuessani syvästi uskonnollisessa, rajoittavassa kodissa minulla ei
ollut juuri mahdollisuuksia etsiä itseäni, kokeilla rajoja etsiä itseäni.
Tyhjyys sisälläni alkoi saada muotoa. Opiskeluaikanani löysin myös
seksuaali-identiteettini. Olin kyllä huomannut, ettei vastakkainen sukupuoli
juuri saanut aikaan erityistä kipinöintiä, kuten muille tytöille näytti käyvän,
mutta vasta saadessani tilaa tunteideni käsittelyyn huomasin tämän juohtuvan
siitä, ettei henkilön sukupuolella ole minulle merkitystä. Pidin sekä naisia,
että miehiä viehättävinä.
Vaikka itse kutsun itseäni friikiksi, kummajaiseksi tai vaihdokkaaksi, opin jo alakoulussa luokan hylkiöiden kanssa leikkiessäni, että ihmisen taustalla tai ulkomuodolla ei ole merkitystä. Minulle on tärkeintä, että ihminen on aito, että hän ei valehtele, ole alentuva tai pilkallinen. Minulla on tapana ajatella kaikista ihmisistä hyvää ja tosissaan pitää heistä. Jokaisessa meissä on virheitä, mutta vähintään yhtä paljon hyvää ja iloa tuottavaa. Pidän tätä tärkeänä elämänoppina ja olen siitä kiitollinen kaikesta kivusta huolimatta. Se, etten näe muissa ihmisissä vikaa, joiden vuoksi heihin ei voisi tutustua, selittää ehkä, etten ole nähnyt itsessänikään syytä, jonka vuoksi esimerkiksi kukaan lestadiolainen nuori ei ole koskaan tullut nuortenillassa luokseni ja sanonut hei, tuletko mukaan. Jos olen liian erikoinen tähän seuraan, löydän - ja olen löytänytkin - avoimempia mieliä muualta.
Vaikka itse kutsun itseäni friikiksi, kummajaiseksi tai vaihdokkaaksi, opin jo alakoulussa luokan hylkiöiden kanssa leikkiessäni, että ihmisen taustalla tai ulkomuodolla ei ole merkitystä. Minulle on tärkeintä, että ihminen on aito, että hän ei valehtele, ole alentuva tai pilkallinen. Minulla on tapana ajatella kaikista ihmisistä hyvää ja tosissaan pitää heistä. Jokaisessa meissä on virheitä, mutta vähintään yhtä paljon hyvää ja iloa tuottavaa. Pidän tätä tärkeänä elämänoppina ja olen siitä kiitollinen kaikesta kivusta huolimatta. Se, etten näe muissa ihmisissä vikaa, joiden vuoksi heihin ei voisi tutustua, selittää ehkä, etten ole nähnyt itsessänikään syytä, jonka vuoksi esimerkiksi kukaan lestadiolainen nuori ei ole koskaan tullut nuortenillassa luokseni ja sanonut hei, tuletko mukaan. Jos olen liian erikoinen tähän seuraan, löydän - ja olen löytänytkin - avoimempia mieliä muualta.
Kasvu vuosien zombeilun jälkeen oli vaikeaa. Hankin
ammattiapua ja otin pienen saikkupätkänkin, mutta se kannatti. Opin vihdoin
luottamaan itseeni ja muihin. Huomasin, että kun avaudun ja olen aito itseni,
saan ystävyyttä ja iloa. Vaikka elämä osaa olla vaikeaa ja stressaavaa, olen
päässyt todella pitkälle. Minulla on yhä ystäviä vanhasta kunnon friikkisirkuksesta
ja ammattikorkeakoulusta. Friikki olen edelleen (siinä merkityksessä, etten
sulaudu normikansalaisiin, puhumattakaan lestadiolaisiin). Sisustusmausta
harrastuksiin pidän asioista, joita monet ihmiset pitävät vähintäänkin kummallisina.
Siksi luulen, että vaikka minulla olisi poikaystävä, olisin silti perheen
kummajainen. Kertoessani joistain edesottamuksistani, saan vastaan tuhahduksia
tai piilopilkallista naurua.
Olisi mukava tietää, mitä vanhempani minusta todella ajattelevat.
Olenko eksynyt lammas, joka ei ole enää pelastettavissa; tottelematon, itsekäs
kakara vai rakas lapsi? Haluaisin kuulla, pitäisivätkö vanhempani minusta
lainkaan, vaikka en olisikaan lesbo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti